Jun 21, 2011

Rindu Bermain Ngan Manik2 dan Benang Smocking...

Hampir 3 tahun usia perkahwinan dan hampir 3 tahun jugak tinggalkan aktiviti yang satu ini jahit menjahit, tapi bukanlah jahit baju saya xreti pon..saya cuma suka jahit manik kat baju dan jahit bunga smocking kat tudung bawal. Bukanlah x sentuh langsung tapi xsecara serius dan tak begitu fokus..kalau ada pun setakat jahit lengan baju je itu pun yang paling minima dan paling ringkas..sibuk ngan Myra dia pun sibuk nak menjahit jugak. Lepa mata sikit xpasal2 manik masuk mulut. Paling tak tahan habis berterabur kat lantai. Satu hal pulak nak mengutip.

Kadang-kadang bila tengok baju yang ada beads lebat2 tu meroyan sangat nak buat jugak, tapi cepat sedar diri sekarang dah xmacam dulu..dulu saya single mingle, sekarang bertiga...yang ketiga lak masih kecik. Masa berdua dulu pn xleh nk menjahit jgk sebab yg ketiga ada dalam perut..orang kata time peknen nak menjahit pun kna hati2 dan beringat sokmo takut susah nak bersalin.Walaupun bukan leh percaya sangat tapi lebih baik kite beringat.

Sebab utama jugak xleh nak ber beading ni sebab susah nk dapat bahan mentah kat sini...hahaha panggil bahan mentah jugak ke. Masa kat KB saya boleh je nak cari manik ke kain ke sendiri tanpa bantuan sesiapa dan bila2 je boleh pergi walaupun saya xde transport sendiri...kat sini kena bergantung ngan En Somi...dan En Somi bukan la ada masa untuk semua ini, sedihkan...:(
Kedai untuk beli semua ni kat kaw KL pun saya tak tahu..tapi ada satu kedai yang saya tahu kat Sg Besi but hari minggu tutup la pulak. So segala-galanya jadi terbantut.....

Arghhh rindu sangat..rindu nak menjahit, rindu kawan2 masa kat ofis lama, sama-sama menjahit ngan opismate Cik TIE  biarkan staff lelaki En BANI jaga kaunter. Yang perempuan sibuk menjahit kat belakang, dengar je customer datang kalut mengemas buat2 xde apa...balik rumah sambung menjahit lagi kul 1, 2 pagi baru tidor...Belajar menjahit pun dari opismate gak Kak EIRA..diala sifu saya..hehhehe... thanks kak jasa mu dikenang. Dengan pendapatan jahit menjahit ni jugak leh la topup2 buat beli barang hantaran kawen tau..
So macamne den xmeroyan bila tengok manik2 kat baju orang kan main cantik..nampaknya sekarang kena beli yang siap je lah kalau nk yang beads lebat2 tu...

Tahun lepas raya dah beli kain pasang yang jahit smocking dari indon tapi last2 baju raya xsiap...tahun ni awal2 request nga En Somi nak beli baju yang manik2 dah siap. Xnak pisang berbuah 2 kali. orang lain gembira di pagi raya saya menangis sebab baju xsiap...kecewa tau....


p/s: Kak Eira, u still menjahit lagi ke skarang...

1 comment:

r'Da said...

suke jgk tgk ore jahit manik ni, tp xpandaiiiii.. hukhuk.. natijahnye beli yg dh siap jelah.. huhu