Apr 27, 2012

Kuih Kasturi, Kek Alunan Kasih dan Makanan Yang Tak Kutahui Nama...:p

Assalamualaikum...

Seriusly sepanjang minggu ni saya xmasak langsung, last masak adalah sabtu lepas, itupun masak nasi dan telur kicap je untuk kami dua beranak....huhuhu terasa diriku isteri yang paling malas didunia...kesian en suami. Tak tahulah kenapa mood nak memasak tu xdatang2 sampai sekarang tapi saya suka nak buat kuih muih pulak. Dalam kepala otak macam-macam nak buat, rindu nak buat apam polka dot, rindu nak buat apam snow white, teringin nak buat cheese tart, kek coklat, pulut pagi dan banyak lagi..

So untuk tidak menampakkan sangat kemalasan saya, hari tu saya ada buat Kuih Kasturi. Kebetulan ada banyak lagi  kacang hijau yang dah direbus lebihan masa buat bubur durian minggu lepas. Dari membazir eloklah buat sesuatu. Resepi macam biasalah gugel kat tenet, dapatlah 2 kali buat. Walaupun rupa tidaklah secantik mana tapi En suami cakap dah lulus, cuma termanis sikit. Haha xsangka saya buleh buat sendiri kuih kasturi ni..huhuhu dulu masa duk kg kalau nak makan xpayah susah2 nak buat beli je. Tapi inilah istimewa kalau duk perantauan kan cehhhh macamla duk luar negara yang xbiasa kita buat xmustahil kite boleh buatkan.
Kuih Kasturiku Yang Comot
Dan semalam pula berjaya buat kek alunan kasih.. Rasanya dah banyak kali kot buat kek ni sebab bahan bahannya senang, sedap dan mudah menjadi. Tapi ntah kenapa semalam agak basah sikit, mungkin sebab lambat sangat kot bakar, yelah lepas siap bancuh boleh pulak pegi pasar malam dulu sampai terlupa kek belum bakar lagi.

Kek Alunan Kasih Yang Xberapa nak beralun...
Oh hari tu xingat dah bila, kawan en Somi ada bagi makanan ala-ala makanan cina tu xtahulah pulak namanya apa. Tanye hubby pon dia xtahu gak nama apa lupa nak tanya katannye. Adalah 3 pax dia bagi lain2 jenis, sebab xthu macamne nak masak so saya agihkan kat jiran2 dan bagi juga kat my sil tinggalkan sedikit untuk kami sekeluarga. Saya agak je benda tu kena kukus so my sil kukus lah. Sedap pulak rasanya makan yang my sil kukus. Rasa ada sayur dan juga ayam dalam tuh, makan ngan pencicah. Tapi saya macam biasalah kalau makanan pelik2 ni xberani nak makan banyak..
X tahu nama dia tapi sedap..:p
Hari ni saya rajin sikit nak memasak sebabnya ada tamu nak datang ke rumah, jadi balik masa rehat tadi sempatla masak simple2, sayur lemak dan ayam masak merah je, ulam dan budu sebagai penambah selera.:) Huhu tetamu pon bukan orang lain pun my sista dan kawannya. Dan yang pasti esok saya akan sibuk memasak kembali, ada orang suruh masakkan nasi kerabu untuk 40 orang makan...hew...hew..hew...mencabar jugak nih. Mungkin saya hanya tolong sikit2 je monitor apa yang patut nanti budak dua orang tu lah yang akan buat sume kerja. Semoga esok semuanya berjalan lancar dan 'menjadi'..

No comments: